Lupișori

Între 7 şi 10 ani puterea imaginaţiei copiilor este maximă, iar aceştia ajung să inventeze personaje inspirându-se din poveşti, de la televizor, din viaţa de zi cu zi. La această vârstă, copiii se imaginează ca fiind eroi din poveşti sau animale – personaje din desene animate, dar ştiu destul de bine că este doar un joc şi-l acceptă aşa cum este.

Cercetașii cu vârste cuprinse între 7 și 10 ani, se numesc, simbolic: lupișori.

Modelul folosit pentru lupişori drept cadru simbolic este Cartea Junglei scrisă de Rudyard Kipling.

În imagine, se pot vedea simbolorile folosite din povestea cercetașilor lupișori și anume, personajele din cartea junglei.

LEGEA LUPIŞORULUI

Lupişorii îl ascultă întotdeuna pe lupul mai bătrân şi fac tot posibilul pentru a fi mereu:

  • VESELI
  • ACTIVI
  • SPORTIVI
  • PRIETENI CU DUMNEZEU
  • PRIETENI CU TOATĂ LUMEA
PROMISIUNEA LUPIŞORULUI

Promit, să fac tot ceea ce-mi stă în putinţă pentru:

  • A-MI RESPECTA ŢARA
  • A RESPECTA CREDINŢA MEA ŞI A CELORLALŢI
  • A RESPECTA LEGEA LUPIŞORULUI.

Sistemul de progres personal la lupișori

Cercetăşia insistă asupra dezvoltării individuale deoarece consideră că fiecare copil şi tânăr trebuie să înveţe şi să-şi asume responsabilitatea propriei formări. Educaţia nu este posibilă decât dacă individul este motivat de raţiuni şi animat de atingerea unor obiective specifice şi personale.

Sistemul de progres personal se compune din două elemente complementare:

  1. Etapele generale de progres
    B. Sistemul de însemne de merit
 A. Etapele generale de progres

La lupişori etapele de progres sunt evidenţiate prin urma de lupişor. Aceasta va fi cusută de fiecare lupişor pe uniforma lui de cercetaş.

 

Pe întreaga perioadă petrecută la această grupă de vârstă, el va avea posibilitatea să treacă prin toate teritoriile celor 6 personaje din Cartea Junglei.

În momentul în care lupişorul a trecut prin toate etapele de progres, respectând cerinţele precizate la fiecare dintre teritorii, urma lui de lupişor va avea şi personajele caracteristice fiecărei arii de dezvoltare şi se poate considera că acesta este pregătit să treacă la
următoarea grupă de vârstă – la temerari.

 

  1. Puternic şi curajos ca Bagheera
    Crearea unui mediu propice dezvoltării corpului

TERITORIUL LUI BAGHEERA. DEZVOLTAREA FIZICĂ

 

 

PISTE EDUCAŢIONALE

 

OBIECTIVE EDUCAŢIONALE

 

 

Identificarea nevoilor

Cunoaşte diferenţele fizice dintre fete şi băieţi;
– Ştie la ce folosesc principalele organe ale corpului;
– Cunoaşte importanţa exerciţiilor fizice regulate.
– Ştie cât timp trebuie să aloce somnului.
 

Întreţinerea corpului (menţinerea sănătăţii)

– Are noţiuni elementare de igienă şi alimentaţie sănătoasă.Dezvoltă obiceiuri bune pentru a-şi păstra sănătatea petrecând timp în natură.
– Păstrează camera şi celelalte spaţii de viaţă curate;
– Are grijă de sănătatea sa împărţindu-şi timpul între diferitele sale activităţi.
Eficienţă – Prin practicarea a diferite activităţi ce necesită efort fizic şi coordonare ajunge să deţină controlul motor al corpului său.
– Învaţă să minimalizeze riscurile în jocurile şi activităţile sale;
– Ia cunoştiinţă de simţurile sale şi le exersează;

 

Acest teritoriu este specific dezvoltării fizice şi are următoarele cerinţe care sunt recomandate pentru atingerea obiectivelor educaţionale:

  • Să-şi facă curăţenie în cameră timp de 4 luni;
  • Să-şi întreţină sănătatea personală (medic, stomatolog, dinţi, mâncat, etc);
  • Să ajute la întreţinerea curăţeniei în casă alături de familie (să spele din vase, să ajute la cumpărături, etc) cel puţin o dată pe săptămână timp de 3 luni;
  • Să consume câte un fruct la 2 zile, cel puţin timp de 4 luni;
  • Să practice un sport;
  • Să participe la un hike (drumeţie);
  • Să treacă prin Jocurile lui Kim (jocurile cu simţuri: auditiv, vizual, olfactiv, tactil, etc).

 

  1. Creativ şi cunoscător al legilor junglei precum Baloo
    Stimularea creativităţii şi a laturii intelectuale

TERITORIUL LUI BALOO. DEZVOLTAREA INTELECTUALĂ

 

PISTE EDUCAŢIONALE

 

OBIECTIVE EDUCAŢIONALE

 

 

Colectarea informaţiilor

– Observă şi descoperă lucruri noi prin utilizarea diverselor surse de informare (părinţi, profesori, lideri, mijloace media).
– Investighează şi află mecanismul de funcţionare a diferite lucruri, precum şi al fenomenelor naturii.
– Îşi formează şi dezvoltă vocabularul.
 

 

 

Preluarea şi prelucrarea informaţiilor

– Este capabil să descrie modul de funcţionare a obiectelor şi fenomenelor naturii pe care le cunoaşte;
– Este capabil să împărtăşească celorlalţi ceea ce a învăţat.
– Are capacitatea de a reţine şi reda informaţiile colectate.
– Face diferenţa între lucrurile imaginare şi cele reale.
– Poate trage concluzii personale despre poveştile pe care le citeşte sau aude;
– Ştie să-şi stabilească propriile obiective.
 

Eficienţă

 

– Îşi dezvoltă spiritul de inventivitate.
– Îşi dezvoltă spiritul de iniţiativă
– Se implică în găsirea de noi soluţii pentru rezolvarea problemelor care apar;
– Îşi foloseşte întodeauna îndemânarea manuală pe care o îmbunătăţeşte mereu;
– Poate identifica diferite elemente ale mediului în care trăieşte (apa, aer, construcţii făcute de om etc.)

Teritoriul lui Baloo conţine următoarele cerinţe corespunzătoare ariei intelectuale:

  • Să meargă la teatru (liderul are în vedere comportamentul, dezbaterea după vizionarea piesei de teatru, structura/elementele într-un teatru, respectiv în timpul piesei de teatru);
  • Să reuşească să identifice etapele unor produse finite precum: hârtia, materialul textil, sticla, grâul şi la ce sunt folosite acestea;
  • Să facă exerciţii de dicţie, spelling;
  • Să asculte o poveste şi să descopere diferite elemente ale acesteia;
  • Să găsească morala unei fabule pornind de la textul acesteia, după care să încerce să creeze o nouă poveste având ca start morala fabulei;
  • Să se gândească la situaţia în care unul din personajele negative din Cartea Junglei devine personaj pozitiv;
  • Să participe la jocuri de gândire rapidă;
  • Să execute un mecanism din diferite obiecte.

 

  1. Afectiv şi cinstit precum Kaa
    Controlarea emoţiilor şi simţurilor

TERITORIUL LUI KAA. DEZVOLTAREA AFECTIVĂ

 

PISTE EDUCAŢIONALE

 

OBIECTIVE EDUCAŢIONALE

 

 

Descoperirea şi conştientizarea propriei persoane

– Îşi identifică şi poate descrie emoţiile şi sentimentele;
– Arată că recunoaşte diferenţele fizice dintre bărbaţi şi femei ca pe ceva firesc.
 

 

 

 

Exprimarea de sine

– Este capabil să-şi exprime gândurile şi sentimentele şi să prezinte rezultatele muncii sale în faţa patrulei sau unităţii,
– Este prietenos şi faţă de cei care nu-i sunt neapărat prieteni;
– Împarte cu ceilalţi fără a face discriminări;
– Îşi dezvoltă creativitatea participând la mici piese de teatru, pantomime şi alte tehnici de exprimare, aducându-şi propria contribuţie la desfăşurarea lor.
 

Responsabilitate şi autocontrol

– Învaţă să accepte şi să înţeleagă criticile care i se aduc în cadrul unităţii sau în afara ei, precum şi situaţiile în care nu întotdeauna câştigă;
– Învaţă să fie tolerant cu ceilalţi cât să nu-i jignească sau să-i rănească pe cei din jurul său.

 

Acest teritoriu reprezintă dezvoltarea afectivă:

  • Să treacă pe la un doctor, psiholog;
  • Să aibă un rol play;
  • Să participe la activităţi pe stradă (de ecologizare, competiţii, împărţire de pliante, etc);
  • Să aibă grijă de ceva timp de o lună (de o floare, de un animal domestic, de o plantă, etc)
  • Să se pună în situaţia în care nu ar exista unul din prietenii lui din Cartea Junglei. Să raporteze acest fapt în viaţa reală
  • Să noteze în Carneţelului lui de Vânătoare momentele care l-au impresionat sau nu, cele negative putând să le discute cu cei mari (lideri, părinţi, învăţători, etc);
  • O dată pe săptămână timp de 3 luni să-şi aleagă o zi în care să ofere un mic dar (nu neapărat un obiect) unuia din membri familiei.
  1. Mesager şi generos ca şi Chill
    Comunicarea şi interacţiunea cu alte personae

TERITORIUL LUI CHILL. DEZVOLTAREA SOCIALĂ

 

PISTE EDUCAŢIONALE

 

OBIECTIVE EDUCAŢIONALE

 

 

 

 

Învaţă cât de importantă este pacea.

– Îi respectă pe cei din jur, atât adulţi cât şi copii precum şi deciziile acestora;.
– Este capabil să accepte un nou membru în patrulă sau unitate şi să ajute la integrarea lui în colectivitate.
– Este capabil să îşi exprime propriile opinii şi arată respect pentru opiniile celorlalţi lupişori şi lideri din haitic.
– Învaţă cât de importantă este pacea.
 

 

 

 

 

Cooperare şi conducere

 

– Este capabil să lucreze în patrulă şi să îşi asume un rol în cadrul acesteia.
– Înţelege şi respectă regulile la cercetaşi, acasă şi la şcoală, chiar dacă nu e întotdeauna de acord cu ele;

 

 

Solidaritate şi serviciu în slujba comunităţii

– Cunoaşte Drepturile Copilului şi le compară cu situaţii pe care le-a cunoscut sau despre care a auzit;
– Cunoaşte unde sunt principalele instituţii publice din locul unde trăieşte;
– Ştie câte ceva despre particularităţiile comunităţii sale;
– Ajută la protejarea animalelor şi plantelor din zona unde trăieşte atât pe cele comune cât şi cele pe cale de dispariţie.

 

Pentru a primi însemnul cu Chill, trebuie respectate şi realizate următoarele
cerinţe, conform dezvoltării sociale:

  • Să meargă împreună cu liderii la cinematograf, teatru, muzeu, etc;
  • Să se implice într-un proiect pentru ajutarea unor persoane cu deficienţe, pentru schimb de experienţe cu alţi lupişori din ţară sau din lume, etc;
  • Să aibă de făcut o sarcină (de ex.: arborele genealogic);
  • Să participe la “Îngeraşul” (activitate în care copiii îşi scriu numele pe nişte bileţele care apoi se vor amesteca. Fiecare copil va extrage un bileţel şi are sarcina de a avea grijă de persoana al cărui nume e scris pe bileţel, să afle cât mai multe despre ea, să o ajute şi să o încurajeze când e nevoie, pentru o perioadă determinată de timp, când, la final, se vor descoperi Îngeraşii şi va urma o mică petrecere a lor: serbare, carnaval, etc);
  • Să facă o orientare în oraş;
  • Să participe la o activitate având în vedere Drepturile Copilului;
  • O dată pe lună timp de 6 luni să coordoneze un joc în rândul lupişorilor din patrula/Haiticul din care face parte;
  • Să facă cel puţin o acţiune socială timp de 4 luni pe care să o confirme liderilor de unitate;
  • Să-şi facă un costum reprezentând un animal dispărut sau pe cale de dispariţie din materiale reciclabile.
  1. Înțelept si cunoscător al junglei precum Hathi
    Descoperirea lui Dumnezeu

TERITORIUL LUI HATHI. DEZVOLTAREA SPIRITUALĂ

 

PISTE EDUCAŢIONALE

 

OBIECTIVE EDUCAŢIONALE

 

 

 

 

Învaţă cât de importantă este pacea.

Înţelepciune 
– Îşi organizează viaţa în jurul valorilor din Legea Haiticului şi a Lupişorului;
– Iubeşte şi caută înţelepciunea în oameni şi cărţi;
– Îşi cultivă dragostea de frumos şi curiozitatea pentru cultură şi civilizaţie;
– E conştient că trebuie să-şi cizeleze caracterul şi comportamentul.
Deschidere 
– Este conştient că relaţiile sale trebuie să se bazeze pe afecţiune, grijă şi prietenie şi caută să le facă să fie astfel.
– Apreciază calităţile celor din jur şi caută să le adapteze la sine.
– Caută să se accepte pe sine şi îi acceptă pe ceilalţi aşa cum sunt.
Fascinaţie 
– Caută în mod deliberat realitatea spirituală prin explorarea minunilor naturii.
– Vizitează locuri cu însemnătate religioasă ce pot inspira trăiri de pace, iubire şi fascinaţie.
 

 

 

Descoperirea spirituală

 Ştie că există alte religii diferite de a sa;
– Învaţă să recunoască natura ca pe o lucrare a lui Dumnezeu;
– Îi întreabă pe ceilalţi lucruri pe care doreşte să le afle despre Dumnezeu.

 

Acest teritoriu este specific dezvoltării spirituale şi are următoarele cerinţe,
recomandate a fi respectate pentru primirea însemnului de progres Hathi:

  • Să-şi facă o scrisoare de viitor (această scrisoare o va ţine liderul de unitate şi lupişorul o va primi înapoi când va trece la temerari, scrisoarea fiind despre ce-şi doreşte el să realizeze timp de 4 ani, la lupişori, verificându-şi, astfel, rezultatele, etc);
  • Să participe la o discuţie cu un preot (asistent spiritual) despre crearea Lumii;
  • Să facă o faptă bună/zi;
  • Să aibă o iniţiativă spirituală;
  • Building Europe together (să cunoască religiile lumii);
  • Să participe la activităţi de Crăciun (colindă, spectacol de Crăciun, etc);
  • Să cunoască semnificaţia oului roşu de Sfintele Paşti;
  • Să viziteze diferite instituţii religioase;
  • Să-şi facă o rugăciune de patrulă.

 

  1. Înţelept ca Akela
    Formarea caracterului

 

 

PISTE EDUCAŢIONALE

 

OBIECTIVE EDUCAŢIONALE

 

 

 

Identitate

– Înţelege importanţa lucrurilor pe care le face, chiar dacă nu le poate finaliza încă pe toate.
– Acceptă criticile făcute la adresa comportamentului său într-o manieră pozitivă, încercând să le corecteze.
 

 

 

 

Autonomie

– Se înţelege bine cu toţi ceilalţi lupişori.
– Contribuie la menţinerea unei relaţii bazate pe sinceritate în cadrul unităţii;
– Îşi propune să depăşească din momentele dificile fixându-şi sarcini care să-l ajute în acest sens
– Respectă legea lupişorului, regulile de acasă şi cele de la şcoală;
 

 

 

Angajament

– Este capabil să aibă o atitudine pozitivă chiar şi in momentele dificile.
– Se străduieşte să-şi îndeplinească sarcinile atât în activitatea cercetăşească, cât şi acasă şi la şcoală;
– Când se angajează la un lucru, face acel lucru bine.
– Indiferent unde se află, are grija de natură și de elementele ei (nu distruge plantele, nu prinde animalele, nu lasă gunoi în urma lui/ei etc.)

Pentru Mowgli, Akela era persoana la care apela când avea nevoie de ajutor, aşa cum sunt şi liderii pentru lupişori, modelele si reperele lor la această vârstă, 7-10 ani.

Modul în care Akela acţionează este cel al unei persoane cu un caracter puternic, care priveşte în perspectivă avantajele şi dezavantajele luării unei decizii. Este clar şi  consecvent în ceea ce spune şi respectă mai presus de toate Legea Haiticului.

B. Sistemul de însemne de merit

Baden-Powell a pus un accent deosebit pe sistemul de însemne de merit, care “încurajează copiii să-şi exploreze propriile interese şi talente şi îi poate ajuta în alegerea unui drum în viaţă.”

La lupişori există 12 însemne de merit pe care aceştia le pot primi pe parcursul vieţii de lupişor. Pentru fiecare dintre acestea există o serie de cerinţe care trebuiesc îndeplinite de lupişorii care optează pentru a avea unul sau mai multe din însemnele de merit.